reklama

Dajte mi jahodu a ja pohnem rozumom

Dnes som jedla jahodu. Na chvíľu som sa na ňu zadívala a všimla som si zelené bodky pravidelne rozmiestnené po celom jej povrchu. Nie, nespadla som z jahody. Nebolo to prvýkrát, čo som jedla toto ovocie a taktiež už od malička viem, ako jahoda vyzerá. Ale nikdy som nad ňou nepremýšľala. Čo sú to tie malé zelené bodky? Na čo slúžia? Škoda, že som nedávala pozor v škole na biológii. A preberali sme to vôbec? Neviem, nedávala som pozor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Obrázok blogu

Tak napokon som si to vygooglila. Ale zamýšľať som sa neprestala. Teda, už nie nad jahodou (tá je dávno zjedená). V súčasnosti prísť k informáciám nie je vôbec zložité. Nie nadarmo sa nazýva vek, v ktorom žijeme, informačným. Ale stojíme mi vôbec o tie informácie? Isteže, ale záleží na tom, že o ktoré.

Kto sa už dnes zamýšľa nad tým, či sa Zem točí okolo Slnka? Veď to vieme. Vyriešil to už Kopernik. Dokonca sme si to overili aj v samotnom vesmíre. A deti sa o tom učia na základnej škole. Ale povedzme si to na rovinu, vyjdeme zo školy a ak sa vydáme iným smerom než tým vedeckým, začne nám byť úplne jedno, čo sa okolo čoho točí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nehľadíme fascinovane na oblohu, ako to robili generácie ľudí, ktoré nemali možnosť si pozrieť zábery z družice. Cítime sa povznesení nad všetkými tými nevzdelancami. Sme oveľa ďalej, veď my tomu všetkému dnes rozumie.

Naozaj? Rozumieme? Koľkí presne rozumieme tomu, prečo sa Zem točí okolo Slnka a nie naopak? Čo ju drží na obežnej dráhe? Ako to, že neodletí?

Toto je len jeden príklad. V astronómii je toho neúrekom. A sú tu aj ďalšie oblasti, napr. biológia (viď. príklad s jahodou). Povedzme, že evolúcia. Áno, tú poznáme určite všetci. To je predsa ten Darwin. Ale opäť, rozumieme evolúcii? Vieme, ako funguje? Aké sú dôkazy? Poznáme konflikt medzi evolucionistami a kreacionistami? Čo nám hovorí pojem inteligentný dizajn?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemusíme vedieť všetko. Za prvé to ani nie je možné a za druhé je to aj zbytočné. Knihy a Google sú tu pre nás. My sa len musíme pozerať na svet s otvorenými očami a robiť to, čo sme ako deti vedeli dokonale- čudovať sa. Klásť si otázky. Buďme trošku fascinovanejší životom a svetom okolo nás.

Ja som sa dnes pozrela na jahodu. Jedla som ju už hádam stokrát. Videla, cítila a chutnala. Ale nevnímala. Pozrite sa na jahodu (vesmír, príroda, ľudia...ľubovoľne zameňte) a vnímajte ju.

Monika Belovičová

Monika Belovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent…mama tvrdí, že večný…ja teda dúfam, že nie…že jedného dňa to skončí a ja sa zaradím medzi pracujúcich…hm, keď nad tým tak rozmýšľam, čo je zlé na celoživotnom vzdelávaní? Zoznam autorových rubrík:  TuniskoZamyslenieKnihyZo životaNezaradenéWoody Allen

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu